Over Ansarat

Wat doen we?

Met de rugzak langs Vlaamse wegen trekken, zingen bij een kampvuur, … dat is het klassieke beeld dat men van scouts heeft. Maar er zit meer achter. Scouting wil, in de sfeer van vrije tijd, bijdragen tot de totale opvoeding van kinderen en jongeren. Scouting wil hen vormen tot sportieve, creatieve en sociaal bewogen mensen die van aanpakken weten en kunnen samenwerken. Jongeren zitten boordevol vragen over zichzelf en over de wereld waarin ze leven. Scouting helpt hen mee antwoorden te zoeken. Dat gebeurt in een open en ongedwongen sfeer. Dit algemeen doel wil scouting via een eigen methode bereiken. Spel en openluchtleven, op tocht gaan, kamperen, buiten leven… hebben een belangrijke plaats in onze manier van aanpakken.

Concreet

Leeftijd:

Alle jongeren van het eerste leerjaar tot het laatste jaar van het middelbaar kunnen zich bij ons inschrijven.

Wanneer:

Elke zaterdagnamiddag van eind september tot midden mei verwachten we tussen half twee en half vijf onze leden op de scouts. Er vinden ook weekendjes plaats, in de grote vakantie gaan alle takken op kamp.

Waar:

De activiteiten gaan meestal door aan de lokalen, deze bevinden zich op de Lage Mierdse Weg 5 in Oud-Turnhout (Oosthoven). Kom er gerust eens een kijkje nemen, je zal direct onder de indruk zijn van de prachtige ligging in een gezellig bos.

Bereikbaarheid

Het scoutsdomein is gemakkelijk bereikbaar en rustig gelegen. Het lokaal (rode vierkant) is gelegen in een bos waar speelplezier verzekerd is!

Om de veiligheid van de leden te kunnen verzekeren, splitsen we de aankomst van auto's en fietsers:

• De leden die met de fiets naar de scouts komen, kunnen langs de groene pijl het scoutsdomein betreden, waar ze de fietsenstalling kunnen vinden.

• De leden die met de auto komen kunnen langs de blauwe pijl het scoutsdomein betreden. De auto kan je dan parkeren op de Hoge Mierdse Weg (geel vierkant). We vragen ook om de auto's te parkeren aan de roze kant van de weg, om de verkeersdoorloop optimaal te laten verlopen op een drukke zaterdagnamiddag.
Het is dus NIET de bedoeling dat er auto's komen in de Lage Mierdse Weg om de veiligheid van de fietsers te behouden!
(Klik op de foto om de routebeschrijving te starten.)
500x500

Geschiedenis

Scouting is niet van gisteren, en dat weten we bij Ansarat al meer dan 40 jaar lang. In augustus 1982 ging men van start met de voorbereidingen. Twaalf Oosthovense jonge mensen waren bereid om na zes maanden opleiding in naburige scoutsgroepen, in februari 1983 van wal te steken. Met 80 leden werd Ansarat op 13 februari 1983 gedoopt.

Ansarat, het Hebreeuwse woord voor “verbondenheid”, wou van bij de aanvang een volwaardige scouts- en gidsengroep zijn, naar het voorbeeld van 650 andere groepen die ook tot Scouts en Gidsen Vlaanderen behoren. Ofschoon Ansarat één van de jongste groepen is in ons district, was het wel de eerste scoutsgroep in Oud-Turnhout.

In 2003 opende Ansarat feestelijk zijn nieuwe lokalen. Een gemotiveerde ploeg van ex-scouts, ouders en andere sympathisanten werkte gedurende jaren aan het prachtige nieuwe onderkomen. Op dit moment is Ansarat uitgegroeid tot één van de grootste scoutsgroepen van het district en staan er wekelijks meer dan 30 jonge mensen klaar om spel, sport en scoutsactiviteiten aan te bieden aan meer dan 250 kinderen tussen 6 en 18 jaar.